ПРОЕКТ «МОЯ ЗЕМЛЯ – ЗЕМЛЯ МОЇХ БАТЬКІВ»
Проблема: мова як засіб пізнання історії, культури, світогляду цілого народу.
Мета: реалізувати державний статус української мови за умов розширення сфер україномовного спілкування, створення відповідних соціальних, психолінгвістичних, освітньо-культурних передумов для оволодіння державною мовою всіма школярами та вчителями комплексу
Завдання:
- Націлити діяльність на перебудову змісту мовної освіти на основі поєднання комунікативно-діяльнісного, культурознавчого, проблемного та особистісного підходів до вивчення української мови через впровадження модульно-розвивальної системи навчання на засадах педагогіки толерантності
- Спрямувати діяльність на формування національно свідомої мовної особистості, яка володіє вмінням й навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися мовними засобами в різних формах, сферах
і жанрах мовлення, тобто в забезпеченні належного рівня мовленнєвої компетенції учнів
- Сформувати в молоді риси громадянина Української держави, розвинену духовність, моральну, правову, трудову та екологічну культуру
Прогноз: пробудження індивідуальної мовної творчості, яка забезпечить вільне самовира¬ження особистості в різних сферах людського спілкування.
Концептуальні положення
У зв’язку з українським національним іідродженням у документах про освіту визначено головне спрямування діяльності школи — гуманізація і гуманітаризація педагогічного процесу через пошук та впровадження ефек- тивних методик викладання, що дасть змогу активізувати роботу щодо забезпечення конституційного права громадян навчати і виховувати дитину рідною мовою, а також поліпшення роботи щодо вивчення історії рідного краю, традицій та культури свого народу з урахуванням специфіки навчального закладу.
Складний процес державотворення висуває на передній план такі спільні для всіх ідеологічні цінності, як патріотизм, єдність громадянськість, їх реальне відображення і свідомості, світогляді та поведінці учнів.
Ось чому одним з важливих завдань школи є впровадження ідеології патріотизму та державності в середовище молоді.
Свою діяльність сучасна школа повинна спрямувати на формування функціонально грамотної особистості, прилучення її до національних і загальнолюдських цінностей, розвиток духовності.
Напрямки діяльності
- Рідна мова.
Мета: прилучення учнів до вивчення й пропаганди рідної української мови, що сприятиме успішності засвоєння знань з історії, традицій, формуванню гордості за свій народ. Рідна мова — то душа народу.
Шляхи впровадження:
• україномовне навчання; пропаганда рідної мови; гуртки любителів літератури та мови; драматичні гуртки; свята рідної мови;
• предметні олімпіади; конкурси мовознавців.
- Державна та народна символіка має політичне, ідеологічне, естетичне, філософське зпачепня; допомагає усвідомити, хто ми є, ким були та ким маємо стати.
Рекомендовано: проводити різноманітні урочисті заходи, державні та національні свята з обов’язковим використанням символіки держави та народної символіки (народний спектр кольорів, графічних знаків, рослинна й тваринна образна система символів), широко пояснюючи учням історичні корені виникнення й етапів становлення української державної та народної символіки як одного з головних факторів виховання національно-культурної самосвідомості.
- Народна педагогіка.
Мета: виховувати молодь на народних знаннях про різноманітні сфери життя — на традиціях, фольклорних джерелах свого народу, рідного краю.
Джерела: усна народна творчість; національні традиції; народні ігри; національні звичаї та обряди; іграшки; виховання дітей і т. ін.
- Родинна етнопедагогіка.
Мета: зберегти й примножити традиції, звичаї, обряди нашого роду і родоводу — відродити найдорожче. Зберегти та збагатити традиційну етнокультурну інформацію про родовід, пробудити зацікавленість до генеалогії свого роду.
Шляхи: сімейні традиційні свята; зустрічі за «круглим столом»; бабусина скринька; родове дерево; сімейне виховання; сімейна династія; колискові; обрядові свята.
V. Національна кухня.
Мета: пробудити зацікавленість і залучити молодь до вивчення історії української національної кухні.
Рекомендовано до розгляду на виховних годинах та уроках обслуговуючої праці:
• історія української національної кухні;
• щоденні страви;
• святкові сімейні страви;
• обрядові календарні свята;
• національні страви вашої родини;
• конкурс на краще блюдо;
• різноманітні ярмарки.
Провідні ідеї навчального процесу:
• ознайомлення дітей з багатством культурно- господарської спадщини українського на-роду, з народними традиціями, формування в учнів національного характеру, прагнення до відродження національної культури;
• реалізація ідеї народності на основі вивчення й примноження культурно-історичної спадщини попередніх поколінь через відродження сімейно-побутової культури на засадах родинної етнопедагогіки.
ПРОЕКТ «ДУХОВНІСТЬ»
МЕТА: створити педагогічно доцільні умови для розвитку та самовдосконалення особистості на засадах педагогіки толерантності.
ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:
- Створити адекватну систему виховання на основі соціально-заочного та індивідуально прийнятного.
- Зорієнтувати вихованця в усіх галузях його діяльності й відносинах у колективі в інтелектуальному житті, праці, у формуванні моральної переконаності.
- Підвищити виховний потенціал навчання
ПРОГНОЗ:
- Вихід на прийняті виховні технології, спрямовані на повну реалізацію моральних відносин.
- Сформована особистість з розвинутим почуттям моральних та естетичних цінносте та самовдосконалення
Концептуальні положення
Оновлення процесу виховання в навчально- виховному комплексі здійснюється на основі уявлення про статус виховання з урахуванням національно-регіональних традицій та досягнень сучасного досвіду.
Зміст виховання, його форми та методи визначаються на основі вікових, індивідуально- психологічних здібностей з урахуванням конкретних можливостей вихованців.
Система виховної діяльності комплексу розроблена на засадах педагогіки толерантності.
Зусилля вихователів спрямовані на формування в підлітків позитивної Я-концепції:
• реалізовано комплекс діагностичних про-грам визначення стану та динаміки розвитку якостей особистості;
• розроблено Програми самореалізації, що спрямовані на здобуття самодосвіду, здібностей до самовдосконалення;
• створено умови для нрояву ознак форм вання позитивної Я-концепції.
Одним із пріоритетних завдань вихован є підтримка балансу громадського, сімейно та шкільного виховання.
У цьому напрямку виховної діяльності:
• розроблено й реалізовано комплексні про ми падання консультативно-діагностично методичної, корекційно-педагогічної допомоги сім’ям з питань виховання;
• розширено форми участі у виховному н цесі закладів культури, громадських сі модіяльпих організацій, засобів масов комунікації, що дають можливість під вищувати рівень соціальної та культури компетентності вихованця;
• посилено значущість компоненту дозвілля школи. Педагоги, вихователі прагнуть ра ширити клубний простір та підвищи організовану позашкільну активність
ОБ'ЕКТ ДОСЛІДЖЕННЯ: педагогічні умови, форми та методи оптимізації виховного процесу, інноваційна виховна практика
ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ: ефективність використання педагогічних технологій, спрямованих на підтримку розвитку особистості на засадах педагогіки толерантності
ЗАВДАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ:
- Розробка системи діагностики визначення міри залучення учнів до виховного процесу, окремих якостей особистості.
- Концептуальне обґрунтування розвитку виховної діяльності.
- Вибір та розробка сучасних виховних технологій
ПРИЗНАЧННЯ: уведення ефективних виховних систем, форм та методів виховання, які відповідають потребам розвитку особистості, сприяють розкриттю талантів, морально-емоційних, ро зумових та фізичних здібностей
ІДЕЇ ТА ПРИНЦИПИ:
- демократизація та гуманізація виховного процесу:
- збереження та множення достоїнств вихованця;
- довіра до життя;
- вимоги педагогіки толерантності;
- позитивна Я-конценція;
- соціальний захист кожної дитини;
- єдність моральної освіти та моральної реалізації
Етапи впровадження
Я — людина
- Діагностика потенціалу та рівня самосвідомості кожного вихованця.
- Розробка та апробація Програми самореалізації учнів 5-11 класів.
- Створення й упровадження у виховний процес проекту «Моральність».
- Виділення головних аспектів морально- педагогічного впливу на діяльність шкільного самоврядування.
Я — член сім’ї
- Підвищення педагогічної активності всіх фахівців виховного процесу в цілісно-орієнтаційній діяльності, спрямованій на формування родинного почуття.
- Планування та впровадження різних форм спільної творчої діяльності батьків і школи, спрямованих на подальший розвиток виховної функції сім’ї.
- Розробка комплексу психологічних тренінгів, спрямованих на пріоритетне виділення морального життя сім’ї.
- Створити клуб «Моя родина» та спланувати його діяльність.
Я — мешканець Запоріжжя
- Діагностика виливу краєзнавчого матеріалу на моральне становлення дитини.
- Розробка та впровадження комплексу образно-художніх форм педагогічного, інформаційного та емоційного впливу на вихованця, спрямованих на вивчення історії рідного краю.
- Створення програми з історико-літературного краєзнавства «Мій рідний край».
- Розвиток екскурсійної діяльності педагогів школи у межах регіону.
Я — громадянин України
- Сприяння знищенню песимістичного відношення до національної культури.
- Доповнення матеріалами національно- моральної орієнтації навчальних предметів.
- Розробка та впровадження нескладних досліджень у сфері вивчення національної культури.
- Створення умов, які сприятимуть формуванню почуття причетності до історії своєї країни.
Я — мешканець планети
Розробка заходів, спрямованих на розвиток екологічної свідомості та екологічного виховання.
Створення системи виховних технологій, що сприяють усвідомленій необхідності набуття вихованцем соціального досвіду, виділенню своєї соціальної ролі.
3. Підготовка й проведення конференцій, семінарів, круглих столів з обміну досвідом роботи.
Науково-методичне забезпечення
- Проведення моніторингу дотримання пра¬вових і нормативних актів з питань виховання в навчальних закладах.
- Науково-методичне, інформаційне забезпечення виховної діяльності педагогічного колективу.
- Розробка рекомендацій до планування виховної роботи.
- Розробка програм моніторингу виховання учнів різного віку.
- Розробка та впровадження Програми самореалізації.
- Організація методичного та психологічного супроводу реалізації цієї Програми.
- Розробка підходів до діагностики стану виховного процесу на основі проведення соціальних досліджень.
- Розробка діагностичного та корекційного комплексу заходів психолого-педагогічної підготовки учнів у процесі їх самовизначення.
- Організація консультативної допомоги батькам та вчителям з питань виховання.
- Проведення науково-практичних семінарів з питань методичних підходів до планування виховання.
Соціально-психологічне забезпечення
- Створити банк даних соціального статуту сімей школи, розробити та впровадити Паспорт сім’ї.
- Створити банк даних дітей пільгових категорій.
- Розробити Програму соціальної допомоги дітям, які потребують додаткової уваги.
- Створити умови для підтримки та розвитку індивідуальних здібностей кожного вихованця.
- Забезпечити психологічну підтримку учнів через організацію тренінгів, консультацій та інших форм впливу на емоційний стан.
6. Залучити фахівців позашкільних закладів до роботи із забезпечення соціального захисту кожної дитини.
7. З метою забезпечення необхідною інфор-мацією для самостійної роботи, спрямованої на вдосконалення, самодіагностику та аутотренінг, розробити карти індивідуаль¬ного розвитку особистості — атестаційні листи.
8. Стимулювати інноваційну діяльність окремих фахівців з метою формування в педагогів дослідницької позиції.
Матеріально-технічне забезпечення
- Укомплектувати бібліотеку та методичний кабінет необхідною науково-методичною літературою.
- Залучити батьків до фінансової підтримки авторських виховних програм.
- Забезпечити школи необхідною аудіо- та радіоапаратурою.
- Для поширення можливостей володіння відеоінформацією створити відеоклас.
- Використовуючи можливості Інтернету, створити модель комп’ютерної інформаційно-аналітичної системи «Виховання та розвиток».
Нормативна база
Законодавчі документи
- Декларація прав дитини.
- Загальна декларація прав людини.
- Конвенція про права дитини.
- Закон «Про освіту».
- Концепція позашкільної освіти та вихо¬вання.
- Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти